Näin Palkintokauppa toimii – Kasvata myyntiä tai palkitse kanta-asiakkaita
Innoflamen Palkintokaupassa jokainen myyjä palkitaan suorituksistaan. Se motivoi myyntikilpailussa loppuun saakka myös niitä, jotka eivät ole mukana kärkikahinoissa.
Myynti elää kilpailusta, sanoo Innoflamen Palkintokauppa-tiimin vetäjä Kaarle Salonen.
Salonen tietää, mistä puhuu. Hän on tehnyt pitkän uran myynnin parissa ja huomannut, että vain parhaiden myyjien palkitseminen ei ole paras tapa kannustaa myyjiä hyviin suorituksiin.
”Silloin moni myyjä toteaa jo kilpailun puolivälissä, että kärki karkaa eikä minulla ole mahdollisuutta tulla palkituksi”, Salonen sanoo.
Hän suosii pistepalkitsemista, jossa kaikkien myyjien suoritus on tärkeä.
”Kun jokainen myyjä palkitaan suorituksistaan, myyntikilpailu motivoi loppuun saakka myös niitä, jotka eivät ole mukana kärkikahinoissa. Niin kaikkien työpanokselle osoitetaan arvostusta.”
Innoflamen Palkintokauppa on kehitetty juuri sellaisen myyntikilpailun toteutukseen. Asiakas määrittelee, minkä tuotteiden myynnistä myyjät tai jälleenmyyjät palkitaan. Jokainen myyty tuote kerryttää myyjälle pisteitä, jotka vaihdetaan Palkintokaupassa palkinnoiksi.
Palkintokauppa on investointi
Palkintokaupan käyttöönotto on helppoa. Myyjät saavat kutsun kauppaan, josta löytyy myyntikilpailun säännöt, palkinnot ja halutessa myös myyjien keskinäinen pistetilanne.
”Avaimet käteen -ratkaisu on myyntijohdolle kätevä. Johdon täytyy vain päättää, millainen myyntikilpailu toteutetaan ja mitkä ovat kilpailun säännöt”, Salonen kertoo.
Suosittuja palkintoja ovat esimerkiksi lahjakortit, joilla voi ostaa vaikkapa matkan tai arkea helpottavan kotisiivouksen. Myös leffaliput, kodin tekstiilit, astiat ja elektroniikka ovat haluttuja palkintoja. Viime vuosien hitti on ollut kiertoilmakypsennin eli airfryer, Salonen kertoo.
Laajassa palkintovalikoimassa on kiinnitetty huomiota laatuun ja vastuullisuuteen. Innoflame huolehtii kaupan valikoimasta, toiminnasta ja palkintojen toimituksesta.
Palkintokauppa ei rasita yrityksen talousosastoakaan, sillä Innoflame ilmoittaa verottajalle automaattisesti, kuinka paljon kukin on käyttänyt rahaa Palkintokaupassa. Verottaja lisää summan automaattisesti kunkin henkilön tienesteihin vuoden lopussa.
Salonen muistuttaa, että palkintokauppa tulisi nähdä ennen kaikkea investointina eikä kustannuksena – tarkoitus kun on lisätä myyntiä.
Palkintokauppa sopii myös asiakkaiden sitouttamiseen
Palkintokauppa palvelee myös asiakkaiden ja kanta-asiakkaiden sitouttajana, Salonen sanoo. Kaupan avulla asiakkaita voi sitouttaa niin B2B-tukkukaupassa kuin kuluttajille suunnatuissa kaupoissakin.
Palkitseminen kannustaa keskittämään ostokset tiettyyn yritykseen. Ja kun asiakas keskittää ostokset tiettyyn paikkaan, tienaa hän palkinnoksi pisteitä, joilla voi lunastaa Palkintokaupasta haluamansa palkinnon.
Salonen muistuttaa, että uuden asiakkaan hankkiminen on aina työläämpää kuin vanhan pitäminen. Siksi jo olemassa olevista asiakkaista kannattaa pitää kiinni.
”Esimerkiksi vakuutusmyynnissä palkintokaupassa voidaan palkita sekä vakuutusmyyjiä mutta myös uskollisia vakuutusasiakkaita”, Salonen kertoo.
Hänen mukaansa konkreettinen palkinto motivoi ihmisiä paremmin kuin pieni rahaerä.
”Kun ihminen saa vaikkapa bonuksia kerran kuussa pienessä erässä, palkinto voi hämärtyä. Itse valittava konkreettinen palkinto motivoi rahaa paremmin keskittämään ostokset tai myymään tiettyjä tuotteita.”
Kaarle Salonen, avainasiakaspäällikkö, Palkintokauppatiimin vetäjä
- 54-vuotias, asuu Espoossa
- Työskennellyt alalla 7 vuotta, myynnin parissa yli 25 vuotta
- ”Hyvä myyjä on aina nälkäinen, utelias ja innostunut kilpailusta”
- Perhe: Kaksi teini-ikäistä poikaa
- Vapaa-aikana veneilee aktiivisesti ympäri rannikkoa. Soittaa trumpettia Bolton Avenue -big bandissa (takana jo 42 vuotta trumpetin kanssa). Lisäksi juoksee ja kuntoilee viikoittain.
20.06.2024