• Ajankohtaista
  • Yleiset toimitusehdot

    Etusivu / Yleiset toimitusehdot

    23.2.2024

    Innoflame Oy

    YLEISET SOPIMUSEHDOT 2024

    Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan Innoflame Oy:n (y-tunnus: 1055712-8, ”Innoflame”) ja sen yritys- ja yhteisöasiakkaiden (”Asiakas”) välillä. Nämä yleiset sopimusehdot ovat olennainen ja erottamaton osa Innoflamen ja Asiakkaan välistä sopimusta (”Sopimus”). Innoflame ja Asiakas jäljempänä kumpikin erikseen ”Osapuoli” ja yhdessä ”Osapuolet”.

    1. Soveltaminen

    1.1. Sopimuksen kohteena voivat olla: (a) Innoflamen myymät ja tarvittaessa Asiakkaan ohjeiden mukaan räätälöidyt irtaimet tavarat (”Tuotteet”) sekä (b) Innoflamen ohjelmistopalveluna tuottama GoKeep-verkkokauppapalvelu (”Palvelu”).

    1.2. Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan sekä Tuotteiden että Palvelun toimittamiseen, kuitenkin siten, että alakohdassa I sovittuja ehtoja sovelletaan ainoastaan Tuotteiden toimittamiseen ja alakohdassa II sovittuja ehtoja sovelletaan ainoastaan Palvelun toimittamiseen.

    I TUOTTEITA KOSKEVAT ERITYISEHDOT

    2. Tuotteiden tilaaminen ja toimitus

    2.1. Asiakas voi tehdä Tuotteita koskevan tilauksen joko puhelimitse, sähköpostilla tai Innoflamen verkkosivuilla.

    2.2. Tilaus katsotaan hyväksytyksi, kun Innoflame on lähettänyt Asiakkaalle kirjallisen tilausvahvistuksen. Asiakas on velvollinen tarkistamaan, että tilausvahvistus vastaa tilausta ja ilmoittamaan Innoflamelle välittömästi tilausvahvistuksessa mahdollisesti olevista virheistä ja puutteista kirjallisesti.

    2.3. Tilauksen peruuttaminen ei ole mahdollista tilauksen hyväksymisen jälkeen ilman Innoflamen erillistä suostumusta. Mikäli Innoflame hyväksyy tilauksen peruuttamisen, Asiakas on velvollinen korvaamaan Innoflamelle peruuttamisen johdosta aiheutuneet kustannukset, mukaan lukien kaikki maksut, jotka Innoflame on tilauksen peruuttamisen johdosta velvollinen suorittamaan kolmansille osapuolille.

    2.4. Tuotteet toimitetaan tilausvahvistuksessa ilmoitettuun osoitteeseen. Innoflame vastaa kuljetuksen aikana Tuotteille aiheutuneista vahingoista. Vaaranvastuu Asiakkaan tilaamien Tuotteiden osalta siirtyy Asiakkaalle, kun Tuotteet on toimitettu tilausvahvistuksessa ilmoitettuun osoitteeseen. Omistusoikeus Asiakkaan tilaamiin Tuotteisiin siirtyy Asiakkaalle, kun Tuotteita koskeva kauppahinta ja muut toimitukseen liittyvät maksut on suoritettu Innoflamelle täysimääräisesti.

    3. Tuotteiden räätälöinti

    3.1. Osapuolet voivat sopia erikseen, että Tuotteet räätälöidään Asiakkaan ohjeiden mukaisesti esimerkiksi siten että Tuotteet varustetaan Asiakkaan logolla tai tuotemerkillä. Asiakkaalle erikseen räätälöityjen Tuotteiden osalta Innoflame pidättää itsellään oikeuden ylittää tai alittaa tilattu määrä kymmenellä (10) prosentilla.

    3.2. Mikäli Tuotteita räätälöidään Asiakkaan ohjeiden mukaisesti, Asiakas vakuuttaa ja vastaa siitä, että kaikki tätä tarkoitusta varten Innoflamelle luovutettu materiaali kuten esimerkiksi tekstit, kuvat, liikemerkit ja logot ovat Asiakkaan omaisuutta, ja että Asiakkaalla on kaikki oikeudet materiaalin käyttämiseen, luovuttamiseen ja julkaisemiseen. Asiakas antaa tällaiseen aineistoon Innoflamelle rajoitetun, ei-yksinomaisen käyttöoikeuden siinä laajuudessa kuin on tarpeen Tuotteiden räätälöimiseksi ja muiden Tuotteisiin liittyvien sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi.

    3.3. Asiakas vastaa siitä, etteivät sen ohjeiden mukaisesti valmistetut tuotteet riko kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia tai muutoin voimassa olevaa lainsäädäntöä. Asiakas vastaa täysimääräisesti mahdollisista kolmansien osapuolten Innoflamelle esittämistä immateriaalioikeuksien loukkauksia koskevista väitteistä ja sitoutuu puolustamaan Innoflamea Asiakkaan kustannuksella tällaisia väitteitä vastaan.

    3.4. Osapuolten välisen Sopimuksen päättyessä Asiakkaalla on velvollisuus lunastaa ja noutaa viipymättä kaikki Innoflamen varastossa olevat Asiakkaalle räätälöidyt Tuotteet.

    4. Tuotteiden varastointi Asiakkaan puolesta

    4.1. Osapuolet voivat sopia siitä, että Asiakas säilyttää ostamiaan ja omistamiaan Tuotteita Innoflamen varastossa, josta Tuotteet toimitetaan edelleen Asiakkaalle tai kolmansille osapuolille Asiakkaan tekemien tilausten mukaisesti.

    4.2. Tuotteiden varastointi Innoflamen varastossa on maksullinen lisäpalvelu, ja Asiakas maksaa varastointiin liittyvät maksut Innoflamen kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

    4.3. Innoflame vakuuttaa sen varastossa varastoituna olevat Tuotteet tavanomaisella tasolla palo-, vuoto-, murto-, ilkivalta- ja ryöstövahinkohan varalta. Vaaranvastuu varastoitujen Tuotteiden osalta siirtyy Asiakkaalle, kun Tuotteet on toimitettu sovitun mukaiseen osoitteeseen.

    4.4. Osapuolten välisen Sopimuksen päättyessä Asiakkaalla on velvollisuus noutaa viipymättä kaikki Innoflamen varastossa olevat Asiakkaan omistamat Tuotteet.

    5. Virheelliset toimitukset ja takuu

    5.1. Asiakkaan tulee tarkastaa toimitetut Tuotteet viipymättä toimituksen jälkeen taikka varmistaa, että tuotteiden vastaanottaja tekee näin Asiakkaan puolesta. Mikäli toimituksessa on puutteita tai Tuotteessa on virhe, Asiakkaan tulee reklamoida asiasta Innoflamen vastuumyyjälle tai asiakaspalveluun (sähköposti: asiakaspalvelu@innoflame.fi) ilman aiheetonta viivytystä virheen havaittuaan ja joka tapauksessa viimeistään kahdeksan (8) vuorokauden kuluessa Tuotteiden toimituksesta.

    5.2. Mikäli Tuotteessa on virhe, Innoflamella on valintansa mukaan oikeus korjata virhe tai tehdä uusi toimitus. Vaihtoehtoisesti Osapuolet voivat sopia hinnanalennuksesta. Viallinen Tuote tulee Innoflamen pyynnöstä palauttaa Innoflamelle, missä tapauksessa Innoflame vastaa palautuksesta aiheutuneista kustannuksista.

    5.3. Tuotteilla on yhden (1) vuoden takuu, ellei Tuotteen osalta ole tilausvahvistuksessa muuta mainittu. Takuu alkaa aina, kun Tuote luovutetaan Asiakkaan haltuun. Takuu ei korvaa tavanomaisesta kulumisesta tai Asiakkaan omasta asennus- tai käyttövirheestä aiheutuneita vikoja, eikä vikoja, jotka aiheutuvat Tuotteen käyttämisestä muuhun tarkoitukseen kuin mihin se on tarkoitettu. Kaikki Asiakkaan tai kolmannen osapuolen Tuotteeseen tekemät muutokset sekä käyttöohjeiden noudattamisen laiminlyönti johtavat takuun raukeamiseen kyseisen Tuotteen osalta.

    II PALVELUA KOSKEVAT ERITYISEHDOT

    6. Yleistä

    6.1. Palvelun palvelukuvaus, jossa on selvitetty Palvelun toiminnallisuudet ja ominaisuudet, on saatavilla Innoflamen verkkosivuilla. Palvelun tarkoituksena on mahdollistaa tietoverkon kautta tapahtuvien, Tuotteita koskevien tilausten tekeminen sekä Asiakkaan lukuun varastoitujen Tuotteiden hallinnointi.

    6.2. Innoflame tarjoaa Palvelun olennaisesti verkkosivuilla kuvatun ja Sopimuksessa sovitun mukaisesti. Palvelun sisältö koostuu Innoflamen ja sen yhteistyötahojen tuottamasta materiaalista, minkä lisäksi Palvelussa voi olla Asiakkaan tuottamaa aineistoa, mikäli näin on erikseen sovittu.

    7. Immateriaalioikeudet

    7.1. Kaikki Palveluun ja siihen tehtyihin muutoksiin (ml. asiakaskohtainen kehitystyö) liittyvät immateriaalioikeudet kuuluvat rajoituksetta ja yksin Innoflamelle tai kolmansille osapuolille. Selvyyden vuoksi todetaan, että tällä Sopimuksella ei luovuteta immateriaalioikeuksia.

    7.2. Innoflame antaa Asiakkaalle Palveluun rajoitetun, ei-yksinomaisen käyttöoikeuden Sopimuksen voimassaoloajaksi Asiakkaan sisäiseen, Sopimuksen mukaiseen käyttötarkoitukseen. Asiakas sitoutuu olemaan käyttämättä Palvelua Sopimuksen, lain tai hyvän tavan vastaisiin tarkoituksiin.

    7.3. Palveluun voidaan ladata myös Asiakkaan toimittamaa materiaalia, kuten esimerkiksi tuotekuvia (”Asiakkaan Aineisto”). Kaikki immateriaalioikeudet Asiakkaan Aineistoon kuuluvat yksin Asiakkaalle tai kolmansille osapuolille. Asiakas vakuuttaa ja vastaa siitä, että Palveluun ladattu Asiakkaan Aineisto ei loukkaa kolmansien osapuolten immateriaalioikeuksia ja että Asiakkaalla on oikeus ladata Asiakkaan Aineisto Palveluun. Asiakas vastaa täysimääräisesti mahdollisista kolmansien osapuolten Innoflamelle esittämistä immateriaalioikeuksien loukkauksia koskevista väitteistä ja sitoutuu puolustamaan Innoflamea Asiakkaan kustannuksella tällaisia väitteitä vastaan.

    7.4. Asiakas antaa Innoflamelle rajoitetun, ei-yksinomaisen käyttöoikeuden Asiakkaan Aineistoon Sopimuksen voimassaoloajaksi siinä laajuudessa kuin on tarpeen Palvelun tuottamiseksi.

    8. Tunnistautumisvälineet

    8.1. Innoflame toimittaa Asiakkaalle asiakastunnuksen ja Asiakas- tai käyttäjäkohtaiset tunnukset ja salasanat (”Tunnistautumisvälineet”), joiden avulla Asiakas kirjautuu Palveluun.

    8.2. Asiakas sitoutuu säilyttämään Tunnistautumisvälineet huolellisesti ja luottamuksellisina siten, etteivät ne joudu sivullisten haltuun. Tunnistautumisvälineet toimitetaan Asiakkaan yhteyshenkilölle sähköpostitse tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.

    8.3. Tunnistautumisvälineiden käyttö vastaa Asiakkaan allekirjoitusta ja Asiakas hyväksyy itseään sitovaksi kaikki sellaiset ostot, toimenpiteet, sitoumukset sekä muut tahdonilmaisut ja viestit, jotka Asiakkaan nimissä on tehty Tunnistautumisvälineillä. Asiakas vastaa siitä, että Tunnistautumisvälineitä käyttävällä on valtuudet toimia ja antaa sitovia tahdonilmaisuja Asiakkaan puolesta.

    8.4. Mikäli Tunnistautumisvälineet ovat joutuneet tai Asiakkaalla on syytä epäillä, että ne ovat saattaneet joutua sivullisen haltuun, Asiakas on velvollinen välittömästi ilmoittamaan tästä Innoflamelle Palvelun asiattoman käytön estämiseksi. Asiakas vastaa Tunnistautumisvälineiden sivulliselle joutumisen takia aiheutuneesta vahingosta.

    9. Palvelun saatavuus ja muutokset

    9.1. Innoflame pyrkii kaupallisesti kohtuullisin toimenpitein pitämään Palvelun saatavilla kaksikymmentäneljä (24) tuntia vuorokaudessa, seitsemän (7) päivää viikossa, mutta ei takaa Palvelun saatavilla oloa minään tiettynä ajan hetkenä. Asiakas hyväksyy ja ymmärtää, että Palvelu tarjotaan ”sellaisena kuin se on”. Innoflame ei vastaa Palvelussa mahdollisesti olevista virheistä eikä Palvelun käyttämisessä esiintyvien päivitysten, huoltotoimenpiteiden tai muiden häiriöiden aiheuttamista käyttökatkoista. Innoflame pyrkii ilmoittamaan katkoksista Asiakkaalle viivytyksettä.

    9.2. Innoflame varaa oikeuden tehdä milloin tahansa muutoksia Palveluun. Jos Innoflamen tekemällä muutoksella on Asiakkaan kannalta haitallinen vaikutus sovittuun Palvelun sisältöön, Innoflamen on ilmoitettava Asiakkaalle tällaisesta muutoksesta vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen muutoksen voimaantuloa. Ilmoitus voidaan tehdä sähköpostitse, Innoflamen verkkosivuilla tai Palvelussa itsessään. Tällaisessa tilanteessa Asiakkaalla on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään muutoksen voimaantulopäivänä. Jatkamalla Palvelun käyttöä Palvelun muuttamisen jälkeen Asiakkaan katsotaan hyväksyneen muutokset ja sitoutuneen noudattamaan muutoksia

    9.3. Innoflamella on aina oikeus tehdä ilman ennakkoilmoitusta sellaisia muutoksia Palveluun, jotka (a) koskevat tai liittyvät Palvelun tuotantoympäristöön ja joilla ei ole haitallista vaikutusta sovittuun Palvelun sisältöön, (b) ovat välttämättömiä Palvelua koskevan tietoturvariskin torjumiseksi, tai (c) johtuvat laista tai viranomaisen määräyksestä.

    III YLEISESTI SOVELTUVAT EHDOT

    10. Hinnat ja maksuehdot

    10.1. Ellei Sopimuksessa ole toisin sovittu, Tuotteisiin ja Palveluun sovelletaan Innoflamen kulloinkin voimassa olevaa hinnastoa.

    10.2. Kaikki hinnat ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa, joka lisätään ilmoitettuihin hintoihin kuljetuskustannusten sekä muiden hinnastossa ilmoitettujen maksujen lisäksi.

    10.3. Maksuaika on neljätoista (14) päivää netto laskun päiväyksestä. Viivästyskorko on korkolain (633/1982) mukainen.

    10.4. Innoflamella on oikeus muuttaa hinnastojaan. Innoflame ilmoittaa muutoksista päivittämällä hinnastonsa. Selvyyden vuoksi todetaan, että päivitettyjä hintoja ei sovelleta ennen päivityksen voimaantuloa hyväksyttyihin tilauksiin.

    11. Salassapito

    11.1. Osapuoli sitoutuu pitämään luottamuksellisena toiselta Osapuolelta saamansa aineistot ja tiedot, jotka on merkitty luottamuksellisiksi tai jotka on ymmärrettävä luottamuksellisiksi (“Luottamuksellinen Tieto”), sekä olemaan käyttämättä tällaista Luottamuksellista Tietoa muihin kuin Sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.

    11.2. Salassapitovelvoite ei kuitenkaan koske aineistoa ja tietoa, (a) joka on tai myöhemmin tulee yleisesti saataville tai muuten julkiseksi; (b) jonka vastaanottava Osapuoli on saanut kolmannelta osapuolelta ilman salassapitovelvoitetta; (c) joka on ollut oikeutetusti vastaanottavan Osapuolen hallussa ilman siihen liittyvää salassapitovelvoitetta ennen saman tiedon vastaanottamista luovuttavalta Osapuolelta; (d) jonka Osapuoli on itsenäisesti kehittänyt hyödyntämättä miltään osin toiselta Osapuolelta vastaanotettua Luottamuksellista Tietoa; tai (e) jonka Osapuoli on velvollinen luovuttamaan pakottavan lain tai tuomioistuimen tai toimivaltaisen viranomaisen määräyksen perusteella.

    11.3. Osapuolen tulee viipymättä Sopimuksen päätyttyä tai kun Osapuoli ei enää tarvitse kyseistä Luottamuksellista Tietoa Sopimuksen mukaisten velvollisuuksien ja oikeuksien täyttämistä varten, lopetettava toiselta Osapuolelta saadun Luottamuksellisen Tiedon käyttö ja elleivät Osapuolet erikseen sovi Luottamuksellisen Tiedon tuhoamisesta, palautettava Luottamuksellinen Tieto toiselle Osapuolelle. Osapuolella on kuitenkin oikeus säilyttää lain tai viranomaismääräysten edellyttämät kopiot.

    11.4. Luottamukselliseen Tietoon liittyvät oikeudet ja velvollisuudet jäävät voimaan Sopimuksen päättymisen jälkeenkin siihen asti, kunnes on kulunut viisi (5) vuotta Sopimuksen päättymisestä mistä tahansa syystä.

    12. Henkilötietojen käsittely

    12.1. Innoflame kerää rekisterinpitäjänä Asiakasta ja sen käyttäjiä koskevia henkilötietoja omien tietosuojaselosteidensa mukaisesti. Tietosuojaselosteet ovat saatavilla Innoflamen verkkosivuilla. Asiakkaan tulee varmistaa, että sen käyttäjillä on pääsy Innoflamen tietosuojaselosteeseen.

    12.2. Sopimuksen täyttämisen yhteydessä Innoflame saattaa käsitellä käsittelijän roolissa sellaista henkilötietoa, jonka rekisterinpitäjä on Asiakas. Innoflame käsittelee tällaista henkilötietoa Sopimuksen liitteenä olevan henkilötietojen käsittelysopimuksen mukaisesti.

    13. Vastuunrajoitus

    13.1. Osapuolen Sopimukseen perustuva kokonaisvastuu toista Osapuolta kohtaan rajoittuu sopimusrikkomusta kohden määrään, joka vastaa vastuuperustetta edeltävän kolmen (3) kuukauden aikana Asiakkaan Innoflamelle Sopimuksen perusteella maksamia maksuja.

    13.2. Osapuoli ei vastaa välillisestä vahingosta kuten esimerkiksi saamatta jääneestä voitosta tai vahingosta, joka johtuu liikevaihdon tai tuotannon vähentymisestä, tai tietojen menetyksestä, muuttumisesta, tai tuhoutumisesta.

    13.3. Tässä kohdassa sovitut vastuurajoitukset eivät koske vahinkoa, joka on aiheutettu tahallisella teolla tai törkeällä huolimattomuudella, eivätkä sovellu kohtaan 11 (Salassapito) tai Asiakkaan immateriaalioikeuksien loukkaukseen perustuvaan vastuuseen.

    14. Muut ehdot

    14.1. Innoflamella on oikeus käyttää alihankkijoita Sopimuksen mukaisten velvoitteidensa suorittamiseen. Innoflame vastaa alihankkijansa toiminnasta tai laiminlyönnistä kuin omastaan.

    14.2. Osapuolet ilmoittavat yhteyshenkilöissään tapahtuvat muutokset viipymättä toisilleen. Innoflame voi tiedottaa yhteyshenkilöidensä muutoksista myös verkkosivuillaan tai Palvelussa.

    14.3. Innoflamella on oikeus harkintansa mukaan muuttaa näitä yleisiä sopimusehtoja ja muita sellaisia Sopimuksen osana olevia asiakirjoja, joita ei ole nimenomaisesti neuvoteltu Asiakkaan kanssa. Innoflamen tulee ilmoittaa Asiakkaalle tällaisesta muutoksesta vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen muutoksen voimaan tuloa. Jos Asiakas ei hyväksy muutettuja ehtoja, Asiakkaalla on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään muutoksen voimaantulopäivänä ilmoittamalla asiasta kirjallisesti Innoflamelle ennen muutoksen voimaantuloa.

    14.4. Osapuoli ei vastaa viivästyksestä tai sellaisesta suoritusvelvollisuuden täyttämättä jättämisestä tai vahingosta, joka aiheutuu Osapuolen kohtuullisen vaikutusvallan ulkopuolella olevasta ylivoimaisesta esteestä, jota Osapuolen ei voi kohtuudella edellyttää ottaneen huomioon Sopimuksen tekohetkellä ja jonka seurauksia Osapuoli ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää tai voittaa. Esimerkiksi häiriöt julkisissa viestintäverkoissa tai sähkönjakelussa katsotaan tällaiseksi ylivoimaiseksi esteeksi. Lakko, työsulku ja muut työtaistelutoimenpiteet katsotaan ylivoimaiseksi esteeksi myös silloin kun Osapuoli on itse sen kohteena tai siihen osallisena. Alihankkijan kohtaama ylivoimainen este katsotaan myös Osapuolen ylivoimaiseksi esteeksi, jos alihankinnan kohteena olevaa työtä ei voida hankkia toisesta lähteestä ilman kohtuuttomia kustannuksia tai olennaista viivästystä. Osapuolen on ilmoitettava viipymättä kirjallisesti toiselle Osapuolelle ylivoimaisesta esteestä ja esteen lakkaamisesta.

    14.5. Jos jokin näiden yleisten ehtojen määräys tai muu Osapuolten välinen sopimusehto todetaan lainvastaiseksi, mitättömäksi tai täytäntöönpanokelvottomaksi, tulee kyseinen määräys tai ehto jättää huomiotta. Tästä huolimatta näiden yleisten ehtojen ja Sopimuksen muita ehtoja sovelletaan sellaisenaan Osapuolten välillä.

    14.6. Sopimusehdot, jotka luonteensa puolesta tai muuten on kohtuudella katsottava tarkoitetun jäävän voimaan Sopimuksen voimassaolon jälkeen, jäävät voimaan Sopimuksen päättymisestä huolimatta.

    15. Sopimuskausi

    15.1. Mikäli Sopimuksen sisältönä on ainoastaan yksittäisen Tuotteiden erän toimittaminen, Sopimus päättyy, kun Tuotteet on toimitettu hyväksytysti, ja Tuotteisiin liittyvä takuu on päättynyt. Muussa tapauksessa Sopimus on voimassa toistaiseksi. Ellei toisin ole sovittu, Osapuoli voi irtisanoa Sopimuksen yhden (1) kuukauden irtisanomisajalla ilmoittamalla asiasta kirjallisesti toiselle Osapuolelle. Selvyyden vuoksi todetaan, että Sopimus voidaan irtisanoa myös osittain, esimerkiksi pelkästään Palvelun osalta.

    15.2. Innoflame voi purkaa Sopimuksen Asiakkaalle lähetetyllä kirjallisella ilmoituksella silloin kun Asiakas tulee maksukyvyttömäksi taikka hakee tai asetetaan konkurssiin tai selvitystilaan, tai kun Asiakas muuten lopettaa liiketoimintansa.

    15.3. Innoflamella on oikeus keskeyttää Palvelun tuottaminen ja pidättäytyä toimittamasta Asiakkaalle Tuotteita, mikäli Asiakas ei ole maksanut erääntynyttä laskua neljäntoista (14) päivän kuluessa Innoflamen kirjallisesta huomautuksesta.

    16. Sovellettava laki ja oikeuspaikka

    16.1. Näihin yleisiin ehtoihin ja Osapuolten väliseen Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.

    16.2. Sopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet ja riidat ratkaistaan lopullisesti välitysmenettelyssä Keskuskauppakamarin välitysmenettelysääntöjen mukaisesti. Välitysoikeus on yksijäseninen. Välitysmenettelyn paikka on Helsinki, Suomi.

    16.3. Edellä todetusta huolimatta Innoflamella on kuitenkin aina oikeus saattaa erääntynyttä saatavaansa koskeva vaatimus käsiteltäväksi yleisessä tuomioistuimessa.