Vastuullisuus on konkreettisia tekoja
Innoflamen vastuullisuuspäällikkö Mika Henttonen tietää, että vastuullisuusasiat eivät tule yrityksessä koskaan valmiiksi, vaan vaativat jatkuvaa uuden oppimista.
Mitä vastuullisuus tarkoittaa yrityksessä?
”Vastuullisuus tarkoittaa sitä, että yritys haluaa kantaa vastuuta ympäristöstä, ihmisistä ja yhteiskunnasta. Se on konkreettisia tekoja, asioiden tekemistä järkevästi ja jatkuvaa uuden oppimista, jossa ei olla koskaan valmiita.”
Mitkä ovat alan haasteet?
”On selvää, että tällä alalla on paljon haasteita vastuullisuudessa. Päällimmäisinä tulevat mieleen jätteen vähentäminen, materiaalien ympäristöystävällisyys, toimitusketjujen eettisyys, hiilijalanjälki sekä logistiikka.
Näiden haasteiden ymmärtäminen ja ratkaiseminen on keskeistä, kun haluamme toimia kestävästi. Myös asiakkaidemme kasvanut tietoisuus ja vaatimukset potkivat vastuullisuustyöhön vauhtia.”
Millainen rooli sinulla on vastuullisuuspäällikkönä?
”Olemme voimakkaasti kasvanut yritys, joka haluaa olla alan suunnannäyttäjä ja edelläkävijä myös vastuullisuusasioissa. Se vaatii paljon työtä, oppimista ja kouluttautumista. Meidän pitää tuntea yrityksen tuotteet, palvelut, toiminnot, lakiasiat, raportoinnit ja viestintä läpikotaisin. Olen erittäin innoissani, että pääsen työssäni kehittämään alan markkinajohtajan vastuullisuusasioita.”
Mitä vastuullisuustoimia Innoflamessa on jo tehty hyvin?
”Paljon on jo tehty! Jos luettelisin kaiken, lista olisi pitkä. Teimme jo viime keväänä EU:n kestävyysraportointiin liittyvän kaksoisolennaisuusanalyysin. Lisäksi vastuullisuutta on jo edistetty oman toiminnan ja oman KAJO-tuotemerkin päästökompensoinneilla, hävikin vähentämisellä, Print On Demand -konseptin avulla, toimitusketjun eettisillä ohjeistuksilla, tehdasauditoinneilla, Future Workplaces -sertifikaatilla ja Luotettava Kumppani -palvelulla.”
Mitä pitää vielä parantaa?
”Kaikessa pitää ja voi parantaa. Kartoitimme keväällä ESG-raportoinnin avulla hiilijalanjälkemme, ilmastoriskejämme ja muita keskeisiä tekijöitä. Saimme raportista arvokasta dataa. Suurin osa päästöistämme muodostuu arvoketjun alkupäässä, kun tavaroita valmistetaan ja kuljetetaan. Pyrimme sisällyttämään tuotevalikoimaamme entistä enemmän ekologisia vaihtoehtoja. Kiinnitämme enemmän huomiota myös kuljetuksiin ja pakkausratkaisuihin.”
Kuinka tärkeää vastuullisuus on asiakkaille?
”Asiakkaat haluavat asioida sellaisten yritysten kanssa, jotka toimivat kestävällä tavalla. Meiltä odotetaan vastuullista toimintaa, ja asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttaa se, kuinka vastuullista toimintamme on. Tavoitteemme on tarjota asiakkaille tuotteita ja palveluja, jotka heijastavat heidän omia arvojaan ja brändiään. Myös henkilöstö arvostaa työskentelyä yrityksessä, joka toimii vastuullisesti. Sellaisesta yrityksestä on helppo olla ylpeä.”
Mika Henttonen, vastuullisuuspäällikkö
- 35-vuotias, asuu Tampereella
- Työskennellyt alalla 13 vuotta.
- Vastuullisuus näkyy arjessa muun muassa ruokakorin valinnoissa, vastuullisten tuotteiden ja palvelujen tukemisessa sekä kierrättämisessä.
- Perhe: puoliso Iina ja vuonna 2024 syntynyt tytär Helmi.
- Vapaa-ajan intohimona jalkapallo niin kentällä, katsomoissa kuin sohvallakin nautittuna.
17.06.2024